Een beeld zegt meer dan duizend woorden… maar waarom werkt communiceren via beeld nu eigenlijk opvallend goed? Waarom is het zo belangerijk voor je business? En waarom zou je hierin moeten investeren? Wel, let’s have a look.
Wadisda?
Visuele communicatie, of anders gezegd: fysieke, offline communicatie. Het is de combinatie van beeld en tekst die een bedrijf of organisatie gebruikt om een boodschap over te brengen aan hun doelgroep. Het kan bijvoorbeeld gaan om gevelbanners of gevelpanelen aan het bedrijfsgebouw, een gepersonaliseerde neonverlichting in de etalage, muurdecoratie in je kantoor, bedrijfsvlaggen langs je site of een wagenpark waarop jouw bedrijfsgegevens vereeuwigd staan.
De mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos. En de levensduur nog eindelozer. Onze voorouders wisten immers al te communiceren via hun tekeningen op grotwanden. En ja, deze worden nog steeds herinnerd.
Maar waarom wint beeld het beter dan tekst?
Wist je dat mensen gemiddeld 10% onthouden van wat ze horen, 20% van wat ze zien en 70% van wat ze horen én zien? 93% van onze communicatie is non-verbaal en beelden worden zelfs zo’n 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst.
Beeld creeërt meteen sfeer & beleving. Het trekt veel sneller de aandacht. Door een beeld leggen we sneller een link naar bepaalde informatie. Denk maar aan verkeersborden langs de weg of aan de icoontjes op je smartphone waarmee de apps weergegeven worden. In 1 oogopslag herken je zulke beelden en de betekenis erachter daar waar het anders even zou duren om dezelfde info te lezen en te begrijpen. Door op een duidelijke manier visueel te communiceren, win je dus meteen aan herkenbaarheid.
Hoe begin je eraan?
Het begint meestal bij een logo met een daarbij horende huisstijl. Deze vormen een rode draad doorheen jouw visuele communicatie. Door deze op verschillende dragers & manieren uit te werken, zorg je voor een professioneel en herkenbaar geheel waardoor (potentiële) klanten overtuigd worden tot bij jou te komen.
Het zorgt daarnaast voor een fijne werkomgeving. We brengen maar liefst zo’n 2000 uur per jaar door op kantoor dus reden te meer om werkgeluk in alles na te streven.
Ook functionaliteit wordt versterkt door middel van visuele communicatie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan bewegwijzering. Met signalisatiepanelen op je bedrijfssite weten je gasten precies waar ze moeten zijn en vinden ze makkelijk de weg. Wat dan weer zorgt voor een positief imago van je bedrijf.
Als laatste werkt visuele communicatie ook stimulerend. Zo zorgen boodschappen op jouw bedrijfswagen er bijvoorbeeld voor dat (potentiële) klanten een eerste stap richting je bedrijf zetten. Ze stimuleren de passanten om je website te bezoeken of om meer te weten te komen over je bedrijf.
Let’s mark together!
Het is dus erg belangrijk om goed na te denken over de uitstraling van je bedrijf vooraleer je begint aan visuele communicatie. Wij staan je graag bij met advies zodat we jouw bedrijf herkenbaar in de markt kunnen zetten. Neem contact op via info@marker.be of via 051/22 63 77 en dan komen we samen gegarandeerd tot een opvallend mooi eindresultaat.